Sunday, 20 May 2012

Tur med "selskap"



Ja, og med "selskapet" mener jeg ikke Santee. Sioux var fornøyd med å få meg opp på ryggen og trippet (!) ivrig avgårde med minstemann på slep. Vi tuslet bare til lysningen for å kantgresse litt, og der må jeg si jeg var glad for at Sioux ikke er på langt nær så hysterisk som hun av og til oppfører seg. For vi møtte både elg og "bambier"! Elgen travet forbi i skogkanten, og det var heldigvis bare Sioux og jeg som så den, Santee gikk slik at Sioux blokkerte for ham, så han sto bare pent mens hun sto som frosset og jeg konsentrerte meg om å slappe av og puste rolig. Sioux stirret etter elgen, så pustet hun ut og tok noen munnfuller velfortjent gress. Men bare kort tid etterpå frøs hun til igjen. Denne gangen så Santee også hva det var, men ingen av oss ble veldig redde for to lettbente bambier som danset over engen. Sioux gikk faktisk nærmere med toppede ører, og jeg forsøkte å knipse et bilde før gjestene forsvant...


Today we had company on our little walk. And I don't mean Santee. Sioux was happy to have me onboard, and almost trotted off with the littlest one by my knee. We aimed for the clearing where we can graze along the edges. And I must say I'm so happy Sioux isn't as hysterical as she sometimes seems to be. Because we met moose and deer. The moose trotted past us, partly hidden by the trees, with Sioux blocking Santee's line of sight. She froze, and I could feel her really tense up. But I focused on relaxing and breathing, talking to Sioux (and asking the moose to stay away thank you very much). She stared, took a deep breath, and relaxed. And I let her steal a few mouthfuls of grass from the middle of the field as a reward even if it's not allowed. Santee remained oblivious. However, right after they both froze. Staring straight ahead. And I could see two deer dancing across the clearing. Sioux wasn't tense, just curious, as was Santee, so we even walked towards them. Me trying to get a shot with my camera before they disappeared from sight...

No comments: