Sunday, 22 June 2008

Utvidet kjeglerepertoir



Jeg har planer om å lære Sioux å finne ting jeg har gjemt. Først skal hun lære at hun finner godbit inni den kjeglen jeg peker på, men da må hun først lære seg å dytte/velte på kjeglen så hun finner godbiten. Og uten Biloxi som assistent er hun faktisk ganske treeeg. Men hun gir seg ikke og dytter pent og forsiktig til til hun får sin belønning. Milda hjalp meg med å hive bort en godbit når hun veltet en kjegle - med vilje eller ei - sånn at hun etterhvert forsto akkurat hva det var snakk om.

I'm planning on teaching MLP to find stuff I've hidden. And to that end I want to teach her that there's a treat in whichever cone I'm ponting at, which involves her learning to tip the cone in order to find the treat. Without Biloxi at hand she's not all that quick. Efficient yes, but fast, no. However, she persists and gently prods and pushes the cone until she gets to her treat. Milda helped me by throwing across a tidbit whenever she pushed a cone over -on purpose or not - so that she got the point.

No comments: