Saturday, 24 November 2012
Full fres i skumringen
Fint lite er mer stas enn å få løpe løse på banen. Sånn til info så pleier jeg ikke bare gå opp til banen, slippe, la dem løpe, fange og gå ned. Vi har for eksempel jobbet mye med at de står pent og rolig mens jeg lukker porten og tar av dem grimen, en og en, og at de så går bort fra der jeg står før de fiser avgårde. Dette er de veldig flinke til! Likeså jobber jeg med at det skal være enkelt å fange dem inn, og ofte tar jeg på grimene, binder en av dem i gjerdet og trener bittelitt fokus og ettergift med dem etter tur. Med andre ord får kroppen mest trim, men hjernen får litt den også!
Very little is as fun as running around free. But FYI I don't just lead them up, let them go, catch them and go back. We've practiced them standing still while I close the gate, and then remove their halters one at a time, and then backing away a bit before running off to play. And they're super good at this! They're also pretty good to catch, and most times I'll do a little bit in hand with them, and if I have the time I will tie one to the fence and work the other a little, and then change around, before we go down. In other words, their bodies get the most exercise, but their brains also get a tiny workout!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)




No comments:
Post a Comment